Συμβουλές Ψυχολογίας

Χορεύουμε;

Πώς ο χορός βοηθά στην ανάπτυξη των παιδιών

Η ζωή είναι μέσα στην κίνηση. Ακόμα και πριν περπατήσει, το μωρό ξέρει πώς να κινεί το σώμα του στον ρυθμό της μουσικής. Από τους πρώτους μήνες της ζωής του, ακόμα και από την ενδομήτρια ζωή, το μωρό αντιλαμβάνεται τους ήχους της μουσικής αλλά και τη διάθεση της μητέρας όταν εκείνη ακούει μουσική και λικνίζεται στους ρυθμούς της. Όταν γεννηθεί, η καταγραφή αυτή θα ενισχυθεί από το απαλό λίκνισμα στην αγκαλιά ή στην κούνια του. Το παιδί σας ήδη χορεύει μαζί σας! Αυτή η οικεία στιγμή μεταξύ γονέα και παιδιού προσφέρει στο μωρό σας μια γεύση χορού.

Με ποιον τρόπο η ρυθμική κίνηση και ο χορός βοηθούν το παιδί μας να αναπτυχθεί ψυχοκινητικά και κοινωνικά

Ο χορός διευκολύνει την έκφραση των συναισθημάτων του παιδιού σας. Χορεύοντας κινεί τα χέρια και το σώμα επικοινωνώντας όσα πιθανά δεν μπορεί να εκφράσει ακόμα, όταν δηλαδή δεν έχει κατακτήσει τη λεκτική επικοινωνία. Ο γονέας που είναι παρών στη δραστηριότητα αυτή μπορεί να ανιχνεύσει τη χαρά, τον θυμό, την ένταση ή ακόμα και τη λύπη του.Όταν οι γονείς κοιτάζουν και ενισχύουν θετικά το παιδί τουςκαθώς εκφράζεται μέσα από την κίνηση, τότε κι εκείνο επιστρέφει το βλέμμα ενδυναμώνονταςτη σχέση. Και, φυσικά, μπορείτε να χορέψετε χωρίς χορογραφία που να καθοδηγεί και να περιορίζει.

Χορεύοντας το παιδί μαθαίνει να ελέγχει τις κινήσεις του, αποκτά δεξιότητες που αφορούν την ισορροπία, τη στάση του σώματος, τον συντονισμό των άκρων του, τον έλεγχο της αναπνοής. Ελέγχει τα αντανακλαστικά του και συντονίζεται με τον ήχο, χορεύει όταν η μουσική ξεκινά και σταματά, όταν η μουσική τελειώνει. Μαθαίνει να ελέγχει την αντοχή του, να σταματά όταν κουράζεται, να ξεκινά όταν έχει ανακτήσει τις δυνάμεις του, να κάνει, δηλαδή, διαχείριση της ενέργειάς του. Παράλληλα, η αίσθηση του ελέγχου του σώματός του ενισχύει την αυτοπεποίθηση και δεν φοβάται να πειραματιστεί με τις κινήσεις και τον ρυθμό.

Ο χορός στην ηλικία των 2 ετών δεν έχει την εικόνα που έχουμε εμείς στο μυαλό μας. «Χορεύω» για ένα νήπιο, πέρα από το κινούμαι στο ρυθμόσυνήθως σημαίνει πηδάω, κυλιέμαι στο έδαφος, τρέχω, σκαρφαλώνω. Μέσα από την πρακτική του χορού, όπως και σε κάθε σωματική δραστηριότητα, το παιδί χτίζει μυς, αναπτύσσει την καρδιο-αναπνευστική του ικανότητα και δυναμώνει τα οστά του.

Πριν την ηλικία των 5 τα παιδιά αγαπούν την κίνηση στον χώρο με την υπόκρουση απλών οργάνων ή ακόμα και αντικειμένων που απλώς δίνουν τον ρυθμό. Μπορείτε να επιλέξετε όποιο είδος μουσικής αρέσει στο παιδί σας και να το βάζετε συχνά όταν θέλετε να το ηρεμήσετε από μια φάση έντασης ή να του αποσπάσετε την προσοχή από μια δραστηριότητα που το αναστατώνει. Και, φυσικά, χορέψτε μαζί του!Έτσι συνδέεστε και διασκεδάζετε ταυτόχρονα.

Αποφύγετε να χορεύετε μπροστά σε καθρέφτες γιατί αυτό ενδεχομένως να μειώσει την εκφραστικότητακαι τον αυθορμητισμό του παιδιού που θα προσπαθήσει να χορέψει «σωστά», ενώ δεν είναι αυτός ο στόχος.

Μετά την ηλικία των 5 ετών

Από την ηλικία των 5 ετών και με τη σταδιακή ανάπτυξη των κινητικών του δεξιοτήτων, ο εγκέφαλος του μικρού παιδιού επιτρέπει την εκμάθηση και απομνημόνευση μικρών χορογραφιών, μπορεί να περπατά και ανάποδα, να ισορροπεί στις μύτες.Είναι η ηλικία που συχνά ξεκινά μια πρώτη γνωριμία με τον χορό όχι τόσο ως αυθόρμητη και ελεύθερη κίνηση αλλά ως μιαμορφή άσκησης που, πέρα από τη χαρά και τα οφέλη όπως τα είδαμε παραπάνω, προσφέρει κι άλλα δώρα: το ομαδικό πνεύμα, την πειθαρχία και την οργάνωση, την κοινωνικοποίηση.

Όσο μεγαλώνουν τα παιδιά, μέσα από τον χορό αποκτούν μια διαφορετική σχέση με το σώμα τους που αλλάζει, το αγαπούν και το συνοδεύουν προς την έφηβη μορφή του. Μεγαλώνοντας ο χορός γίνεται ψυχαγωγία, δημιουργικότητα, έκφραση των έντονων συναισθηματικών τους αλλαγών, χώρος κοινωνικοποίησης, αλληλεπίδρασης και επαφής με τον διαφορετικό άλλο. Μέσα από την αλληλεπίδραση επιλύουν προβλήματα, συντονίζονται τόσο κινητικά όσο και ενδοψυχικά. Ο συντονισμός  μουσικής και κίνησης αποτελεί το αντίστοιχο του σωματικού και ψυχικού συντονισμού.

Ωστόσο, όποια κι αν είναι η διάθεση του μικρού παιδιού, ακολουθήστε το στον χορό του χωρίς πρόγραμμα, κανόνες ή χορογραφίες. Απλώς αφεθείτε κι εσείς σαν παιδί και συνδεθείτε μέσα από την κίνηση και τη μουσική.

Οποιαδήποτε κι αν είναι η κλίση ή οι δυνατότητες του παιδιού, η επιλογή του είδους χορού ή ο ρυθμός εκμάθησης του, εμψυχώστε το να προσπαθήσει να χορέψει και στηρίξτε το με συνέπεια χωρίς επίκριση και φιλοδοξίες

Κατερίνα Χοτζόγλου

Copyright © 2010-2023 Kessaris School. All Rights Reserved.

Αναζήτηση