Συμβουλές Ψυχολογίας

Άγχος: Οδηγός Διαχείρισης

Γράφει η ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη

Μαριαλένα Σπυροπούλου

Άγχος είναι το αίσθημα που βιώνουμε σωματικά και ψυχικά όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με γεγονότα και καταστάσεις που θεωρούμε «απειλητικές» για μας και που αναστατώνουν την ισορροπία μας. Ένας σημαντικός υπαρξιακός ψυχολόγος, ο Rollo May έδωσε τον εξής ορισμό για τον άγχος: Το άγχος είναι η ανησυχία που πυροδοτείται από μιαν απειλή σε κάποια αξία που το άτομο θεωρεί ουσιαστική για την ύπαρξή του σαν προσωπικότητα.

Πώς χωρίζεται:

  1. Λειτουργικό
  2. Μη λειτουργικό

Το λειτουργικό (φυσιολογικό) άγχος:

  • Είναι ζωτικής σημασίας.
  • Μας κινητοποιεί.
  • Μας κάνει να θέτουμε στόχους.
  • Συνοδεύει την άμιλλα και τον υγιή ανταγωνισμό.
  • Μας κάνει παραγωγικούς (π.χ. σε στιγμές κρίσεων, σε εξετάσεις κ.λπ.).
  • Οξύνει την αισθητηριακότητά μας.
  • Πιστοποιεί ότι είναι ζωντανός ο ψυχισμός, γίνεται μια μάχη στην προσωπικότητα (σαν τον πυρετό).
  • Όταν δεν υπάρχει άγχος, η μάχη έχει περατωθεί, και μπορεί να ενσκήψει η θλίψη και η κατάθλιψη.
  • Το άγχος προσβάλλει τους πνευματικά ισχυρότερους και πλουσιότερους σε χαρίσματα.
  • Σήμερα προσβάλλει αυτούς με αυξημένη συνείδηση αλλά και με μεγάλη ανάγκη μεγάλου εξωτερικού ελέγχου στην πραγματικότητα.
  • Συνδέεται με την κινητοποίηση.
  • Με την επαγρύπνηση.
  • Με την προσαρμοστικότητα.
  • Και με τη διατήρηση της ζωής.

Το μη λειτουργικό (νευρωτικό) άγχος:

  • Μας ακινητοποιεί.
  • Μειώνει την παραγωγικότητα.
  • Μειώνει την απόδοσή μας.
  • Ρίχνει την αυτοπεποίθηση.
  • Γίνεται καταστροφικό.

Σχολικό άγχος:

  • Τα παιδιά εκδραματίζουν άγχη στο σχολείο που έρχονται από το σπίτι.
  • Αγχογόνες καταστάσεις μεταφέρονται στις επιδόσεις του σχολείου.
  • Παιδιά με άγχος τελειότητας είναι συνηθέστερο να υποφέρουν από σχολικό άγχος.

Τι κάνουμε για να μην μας πιάσει άγχος κατά τη διάρκεια της μελέτης ή της εξέτασης:

  • Οργανώνουμε το χρόνο μας.
  • Κοιτάμε την ύλη που έχουμε, υπολογίζουμε το χρόνο που θα μας χρειαστεί, φτιάχνουμε ημερήσιο, εβδομαδιαίο και μακροπρόθεσμο πρόγραμμα.
  • Καλύπτουμε κενά και ερωτήσεις έγκαιρα.
  • Απομακρύνουμε πηγές αποδιοργάνωσης (κινητά, τάμπλετ κ.λπ.).
  • Όσο είναι καθαρό το μυαλό μας, κάνουμε πρώτα τα δύσκολα μαθήματα.
  • Ποιοτικές και ποσοτικές ώρες ύπνου.
  • Σωστή διατροφή.
  • Δεν διστάζουμε να ζητήσουμε βοήθεια όταν κάτι μας υπερβαίνει.

Την ημέρα των εξετάσεων:

  • Πάμε στην ώρα μας και λίγο νωρίτερα.
  • Αποφεύγουμε τις επαναλήψεις των τελευταίων λεπτών.
  • Αποφεύγουμε τις συζητήσεις με τους συμμαθητές μας για το τι ξέρει ο καθένας.
  • Μένουμε συγκεντρωμένοι.
  • Αν το άγχος πάει να μας κυριεύσει κάνουμε αμέσως τις αναπνοές.
  • Οργανώνουμε το χρόνο μας και κρατάμε επαφή με την ώρα.
  • Επικεντρωνόμαστε πρώτα σε αυτά που ξέρουμε.

Να θυμόμαστε:

«Αυτός που δεν κάνει λάθη, συνήθως δεν κάνει τίποτα» - T. Roosevelt
«Αν χαθεί μια μάχη, δεν χάνεται ο πόλεμος»

Copyright © 2010-2018 Kessaris School. All rights reserved.

Αναζήτηση